10 fakta du antagligen inte visste om frimärken

Idag vet nog alla vad ett frimärke är – trots att det mer eller mindre håller på att bli ett mer utdöende fenomen. Något av det mest ärorika man kan uppleva är att få en bild publicerad av sig på ett frimärke. Något som dock kanske är mest vanligast hos kungar, drottningar, andra statstjänstemän och kändisar. Nedan finner du tio fakta som du kanske inte kände till om just frimärken!





01Tankesättet går flera hundra år tillbaka…
Själva frimärket i sig tog sin fart ordentligt den 6 maj 1840, då det första frimärket lanserades i Storbritannien. Frimärket kostade en penny och bestod av en avbild av drottning Viktoria I. Men själva tankesättet var allt annat än nytt – redan år 1653 skapade Marquis de Longueville en avgiftsremsa (”Billet de poste payé”), som fungerade ungefär likadant. Den största skillnaden var att mottagaren fick betala. Remsan var tvungen att fästas med en krampa eller sytråd, vilket kanske inte var det smidigaste sättet. Vid början av 1800-talet fanns det i några städer så kallade ”stadskuvert” med påtryckta frimärksliknande sigill[källa]

02Visst tusan finns det en finare titel för frimärkssamlare…
Är du trött på att kalla dig för ”frimärkssamlare” och vill ha en lite mer exklusiv och märkvärdig titel? Inga problem, då kan du istället kalla dig för filateli, vilket egentligen är den korrekta termen för just en frimärkssamlare. Ordet härstammar redan från år 1865[källa]

03Stenrik – och inlåst…
Ett brittiskt Guyana-frimärke såldes under en aktion i i New York, USA, för svindlande 5,6 miljoner pund under år 2014 (cirka 435 000 000 svenska kronor, mätt i dagens kurs). Den tidigare ägaren av frimärket avled i fängelse, då han dömdes för att ha haft ihjäl en olympisk wrestling-mästare[källa]

04

Fint ska det vara…
Storbritannien är den enda nationen i världen där landets namn inte finns med på frimärket. På samtliga alla andra länders frimärken står det ursprungsland. [källa]

05Ett utdöende fenomen…?
Efter att frankeringsmaskiner blivit vanliga hos företag och organisationer, samt att e-post och SMS används alltmer mellan privatpersoner likväl företag, har frimärkets betydelse minskat markant under de senaste 20 åren. I vissa länder är frimärksutgivningen idag främst inriktad enbart mot samlare. [källa]

Fortsätt läsningen på nästa sida >>



Nästa sida
PostViewCount - end of article

Relaterade artiklar