10 fakta du antagligen inte visste om Grim Fandango

Grim Fandango är ett äventyrsspel som utvecklades och gavs ut av LucAsarts till PC 1998. När spelet kom fick det mycket god kritik och brukar räknas som ett av de bästa spelen i genren. Spelet designades av Tim Schafer. 

Spelet utspelar sig i aztekernas dödsrike, och rör sig kring huvudpersonen Manny Calaveras handlingar och ageranden genom dödsriket. Historien utvecklas genom fyra episoder, var och en utspelar sig på ”De dödas dag” under fyra år. Det är från denna helgdag mycket av spelets design kommer från, de flesta av spelets figurer är skelettfigurer baserade på José Guadalupe Posadas verk, och blommor används som mordvapen. Om du minns denna spelklassiker från 1998 är du antagligen ganska gammal eller oerhört spelintresserad! Oavsett vad så kommer här tio fakta som du kanske inte kände till om ett av världens kanske bästa äventyrsspel genom tiderna!





01Nu finns klassikern även som en remastrad version…
I januari 2015 utgav Tim Schafer-ledda Double Fine Productions en remastrad version till Playstation 4, Playstation Vita, Microsoft Windows, OS X och Linux. Nyversionen innebar bland annat – förutom förbättrad kompatibilitet – ett nytt användargränssnitt (peka-och-klicka), nya texturer och ny ljussättning, samt nyinspelat soundtrack. Så nu kan även den yngre generationen få uppleva ett äventyrsspel som heter duga!

02Titeln kunde ha blivit helt annorlunda…
Från första början var det inte tänkt att spelet alls skulle ha det namn det slutligen fick. Grim Fandango skulle ursprungligen ha hetat Deeds of the Dead, men LucasArts ville inte att speltiteln skulle ha något att göra med ordet ‘död‘.

grimfandango1

03LucasArts ville få liv i äventyrsgenren igen…
Grim Fandango var ett försök av LucasArts att återuppliva äventyrsgenren, som runt 1998 hade tappat mycket av sin forna marknad, detta mycket på grund av populariseringen av förstapersonsskjutare och realtidsstrategispel. För första gången på tio år gjorde LucasArts ett äventyrsspel som inte byggde på en vidareutveckling av spelmotorn SCUMM.

04

Den nya spelmotorn blev en revolution för äventyrsgenren…
En helt ny spelmotor, GrimE, utvecklades som bytte ut SCUMM:s tvådimensionella figursprites mot 3D-modeller klädda med texturer. Bakgrunderna var förrenderade 3D-sceber, och användes i spelet som tvådimensionella bakgrunder, men eftersom figurerna kunde vändas och vridas hur som helst kunde mer filmiska kameravinklar användas, vilket blev revolutionerande inom äventyrsgenren.

grimfandango2

05Tack vare ny spelmotor försvann peka- och klicka-konceptet…
En gameplaymässig förändring jämfört med spelen som använde sig utav grafikmotorn SCUMM är att spelarfiguren styrs direkt med piltangenter eller handkontroll, istället för att spelaren klickar och pekar dit han eller hon vill att spelarfiguren ska gå. I övrigt kvarhölls många av LucasArts gamla spelkonventioner, som exempelvis problemlösningen och att det inte går att eller hamna i ett läge där det inte går att ta sig vidare.

Fortsätt läsningen på nästa sida >>




Nästa sida
PostViewCount - end of article

Relaterade artiklar