10 fakta du antagligen inte visste om Grim Fandango

06Valdes till”Årets spel” av världens största spelmagasin…
Mottagandet av det nya konceptet för genren som Grim Fandango bjöd på blev en stor succé hos spelarna och kritikerna! Bland annat vann spelet i fråga pris som ”Årets spel” av världens största spelmagasin, GameSpot, efter lanseringen. Andra speltitlar som har vunnit utmärkelsen är bland annat Half-Life och Starcraft.

07

Grim Fandango blev slutet för äventyrsgenren…
Spelet ansågs efter sin lansering som den sista spiken i kistan för äventyrsspelen, då spelet trots sina kvaliteter blev ett kommersiellt misslyckande, och därmed gav spelutvecklare och -utgivare synen på äventyrsspel som ett ekonomiskt risktagande, med en låg potentiell marknad. Men tack vare surfplattornas och mobiltelefonernas intåg och utveckling har genren åter igen börjat att få se dagens ljus, och är nu populärare än aldrig förr! Men vi får nog vänta länge innan någon åter igen vågar satsa stort på äventyrsgenren till de stationära spelsystemet.

grimfandango3

08Det är rena turen att läpparna rör sig på karaktärerna…
Läppsynkroniseringen i spelet var möjligt tack vare Microsoft. När tiden började närma sig lanseringsdatumet hade ingen läppsynkronisering ännu programmerats till rösterna, just för att tekniken inte fanns. Men tack vare en anställd på Microsoft lanserade företaget ”Microsoft Agent Software Development Kit”, som gjorde det möjligt för LucasArts att få spelkaraktärernas läppar att röra sig till röstskådespelarnas inspelningar i spelet.

09

Spelets handling är inte direkt unik…
Mycket av spelets historia och handling bygger på en film som skaparen, Tim Schafer, hade sett strax innan utvecklandet sattes igång. Om du tar dig en titt på filmen ”Chinatown” från 1974 kommer du med stor sannolikhet att känna igen många paralleller till spelet.

grimfandango4

010Spelet hade till och med kunnat vara ännu häftigare…
Grim Fandango är från början designat och anpassat för 386-processorer, men olyckligtvis lanserades 486-processor just strax efter spelets lansering. Hade LucasArts istället valt att anpassa spelet för de kommande 486-processorerna hade de med andra ord kunnat få ut mycket mer av spelet.




Läs även
nintendofokus
10 fakta du antagligen inte visste om Nintendo

Föregående sida
PostViewCount - end of article

Relaterade artiklar