10 fakta du antagligen inte visste om kosmetika

Den romerske filosofen Plautus sade en gång att ”En kvinna utan färg är som mat utan salt”, men smaken är lite som baken, och alla är vi olika när det kommer till utsmyckning av ansiktet. Ordet ”kosmetika” är från det grekiska ordet kosmos (i samband med just kosmos), vilket innebär en rak översättning av ”ordna”, ”ordning” eller ”pryda”, vilket förklarar ganska bra vad man gör under en sminkning. 

I alla tider har människor målat sig på olika sätt, dock i olika syften. I urfolksstammar målade sig män och traditionellt hela kroppen med ockra, medan i den nutida västvärlden används färger sparsamt, mest i syftet att försköna befintliga ansiktsdrag på ett naturligt sätt. Dagens sminkprodukter är betydligt mer förfinade, finns i fler beredningsformer och allt eftersom modet har ändrat sig behöver man idag mycket god precision om man ska följa den nutida traditionella sminkningstekniken. Med denna korta bakgrundshistorien kring kosmetika kommer här tio fakta som du antagligen inte redan kände till!





01Kosmetika är något av det som ökar mest i världen…
Även om många motståndare har ställt sig i ledet för att vägra smink eller andra skönhetsprodukter av olika anledningar, så går det ändå globalt sett framåt för kosmetikaföretagen. I snitt har de gemensamt en tillökning på cirka 7% årligen. Mycket tack vare att många utvecklingsländer går bättre ekonomiskt idag, vilket har resulterat i en ny form av medelklass som använder sig utav produkterna.

02Från början var smink bara för män…
Bruket av smink har växlat inte bara mellan könen utan också mellan klasser, länder, sminksorter och färger. De första som bemålade sig var antagligen män, i den mån det var män som jagade och bekrigade främmande grupper. I det sumeriska riket (cirka 5 000 f.Kr.) och de följande babyloniska och assyriska (cirka 600 f.Kr.) sminkade sig både män och kvinnor kraftigt.

sminkkosmetia1

03Främst tre personer lade grunden för kosmetikans nuvarande reklambransch…
I början på 1900-talet, byggde Elizabeth Arden och Helen Rubinstein tillsammans med Max Factor (som producerade smink endast för skådespelerskor) grunden för den moderna kosmetikans reklambransch. De använde väldigt aggressiv reklamtaktik, såsom kändisar för att vara ansiktet utåt för deras produkter och diverse tidningsreklam.

04

Forskning inte lika viktigt som försäljning för kosmetikaföretagen…
Skönhetsföretagen tillbringar bara i snitt 2% – 3% av sin försäljning på forskning och utveckling, jämfört med de cirka 15% som läkemedelsföretagen lägger. Skönhetsföretag spenderar istället mellan 20% till 25%reklam och marknadsföring, vilket motsvarar det femdubbla gentemot vad ett läkemedelsföretag i snitt lägger på samma område för en produkt.

sminkkosmetia2

05En av världens mest lönsammaste branscher…
Totalt omsätter skönhetsprodukter världen över cirka 160 000 000 000 amerikanska dollar – årligen. Fördelat inom de största försäljningsområden när det kommer till skönhetsprodukter går cirka 24 000 000 dollar till hudvårdsprodukter, 18 000 000 dollar till smink, 38 000 000 dollar lägger vi på hårvårdsprodukter och runt 15 000 000 av samma valuta hamnar på parfymer.

Fortsätt läsningen på nästa sida >>




Nästa sida
PostViewCount - end of article

Relaterade artiklar