10 fakta du antagligen inte visste om marknadsföring

Marknadsföring används för att få nuvarande och potentiella kunders intresse till sitt företag, evenemang, idrott eller andra motsvarigheter. Begreppet har sitt ursprung från den italienska ekonomen Giancarlo Pallavicini, redan år 1959. Rötterna från den italienska ekonomen var det första verktyget som blev den moderna marknadsföringen, som vi idag ser överallt, även här på 10fakta.se. Nedan finner du tio rolig kuriosa inom just ämnet!





01Även negativ marknadsföring kan vara till nytta…
Speltillverkaren Electronic Arts (mer känt som EA) anlitade människor för att agera som kristna som anklagade EA för att vara antikrist för videospel Dante’s Inferno som ett marknadsföringsknep. De ansåg att formen av negativ marknadsföring skulle leda till ett större intresse hos de konsumenter som inte var religiösa. [källa]

02Det ständiga bråket…
Trots Apples senaste årtionde med marknadsframgångar visar den senaste statistiken att Windows fortfarande innehar över 90% marknadsandel när det kommer till vanlig konsumentanvändning. [källa]

03Snacka om snopet…
För många år sedan missade wrestling- och TV-stjärnan Hulk Hogan ett samtal från sin agent om att sponsra en ny inomhusgrill, som sedan gav uppdraget till George Foreman istället, som också var hans klient. George Foreman tjänade nästan 500 miljoner dollar totalt för att marknadsföra grillen. [källa]

04

Robin Williams ställde krav inför Aladdin…
Den idag avlidne skådespelaren Robin Williams röstskådespelade för Anden i Aladdin (1992) för endast 75 000 dollar. Han gick med på jobbet under förutsättning att hans namn eller bild inte används för marknadsföring och hans karaktär inte tar mer än 25% av utrymmet på reklamaffischer. Disney gick med på båda löftena för att säkerställa en framgångsrik film. [källa]

05Smart sätt för vapenvila…
Julen 2010 täckte den colombianska regeringen djungelträd med ljus. När FARC-gerillorna gick förbi, tändes träden och banners med budskapet om att lägga ner sina vapen blev synliga. 331 gerillasoldater återinträdde i samhället och kampanjen vann ett pris för strategisk marknadsföringskompetens. [källa]

Fortsätt läsningen på nästa sida >>



Nästa sida
PostViewCount - end of article

Relaterade artiklar