10 fakta du antagligen inte visste om mjölk

Mjölkdrickandet är ett hett diskuterat ämne idag. Är det nyttigt, eller är det bara båg? Sant är i alla fall att vuxna människor inte är skapta för att dricka mjölken från något djur. Men likaså är vi inte heller skapta för att prata i varken mobiltelefoner eller andra ting heller. Mjölk kan även avse vätska från växter och liknande som genom sin vita färg påminner om mjölk, exempelvis havremjölk, sojamjölk och kokosmjölk. 

Hur ställer du dig som äldre inför mjölkdrickandet? Bra eller dåligt? Hur är din teori? Vi har ingen teori om det, men vi har åtminstone tio fakta som du bör känna till om den vita vätskan som oftast associeras med mjölkkon! 



01) Det är proteinet i mjölken som gör mjölkskummet. Nästa gång du har tänkt att göra det perfekta kaffet eller en kopp varm choklad där hemma, prova att använda skummjölk istället, eftersom det inte finns något fett. Proteinnivåerna blir naturligtvis också högre.

02) En kospena har mellan 10-20 liter med mjölk i sig.

03) Under sin livstid producerar en ko ungefär 200 000 glas av mjölk. Och du tycker att du ammat mycket i ditt liv?

mjolk1

04) Getmjölk är inte allergiframkallande. Getmjölken har inte det proteinet som gör den stimulerande allergiska reaktioner (B-laktoglobulin)

05) Mjölkdrickandet återfuktar inte bara kroppen, utan ger en mängd nyttiga näringsämnen och skyddar tänderna på samma gång!

06) Mjölkkor förser dagligen hela 90% av den totala mjölkkonsumtionen hos människan. De resterande 10% kommer från andra djur, exempelvis getter.

07) Det finns mer kalcium i ett glas mjölk än det finns i 16 glas spenat. Man kommer att behöva dricka mer än 48 glas med spenat för att få det rekommenderade dagliga intaget av kalcium.

mjolk2

08) Under de tidiga utforskningarna av vår planet, underhölls getter ombord på segelfartyg för att förse seglarna med färsk mjölk.

09) Laktosintolerans förväxlas ofta med mjölkallergier. Laktosintolerans är inte en allergisk reaktion mot mejeriprodukter, Snarare är det en oförmåga att smälta mjölksockerlaktos. Laktosfri mjölk och yoghurt är bra alternativ till konsumtionsmjölk för personer som är laktosintoleranta. Lagrade ostar såsom cheddar har också låg laktoshalt. Många människor med laktosintolerans kan dricka upp till ett glas mjölk dagligen utan problem.

10) Mjölk kan faktiskt skydda mot bildandet av njursten. Kalcium i mjölken kan binda till oxalater i livsmedel, så att de inte längre kan absorberas av kroppen, vilket minskar risken för njursten.

 

Läs även
baconfokus
10 fakta du antagligen inte visste om bacon

 

PostViewCount - end of article

Relaterade artiklar