2
1 delning, 2 poäng

BMW, Bayerische Motoren Werke, är en tysk bil- och motorcykeltillverkare med huvudkontor i tyska München. Företaget äger även Rolls-Royce och Mini och är dessutom involverade i flera motorsporter, bland annat formel 1, där de sedan 2005 äger majoriteten i BMW Sauber. Men vägen dit har inte varit enkel, och i själva verket hade bilarna idag likaväl kunnat byggas av Mercedes. Nu blev det lyckligtvis dock aldrig så, och idag tillverkar tyskarna fler bilar än någonsin! Här är tio fakta som du kanske inte kände till om den fyrcylindriga fadern!

BMW var väldigt nära att bli en del av Mercedes…

Under det sena 1950-talet blev BMW nästan en del av Mercedes-familjen1959 stod BMW inför en stor ekonomisk kris och var inte långt ifrån en konkurs, vilket ledde till att Mercedes ägare, Daimler-Benz, ville ta över BMW:s verksamhet. Kollektivt sade BMW:s aktieägare dock nej och kom med en kontring. Även de lägst avlönade mekanikerna i företaget hjälpte till med att köpa tillbaka aktier. Så småningom, en man vid namn Quandt tog kontroll över firman, och hans familj äger fortfarande en stor del av företaget. Detta är än idag den viktigaste skärmytslingen av den intensiva rivaliteten mellan Mercedes och BMW.

Elbilar ingen nyhet…

Redan år 1972 byggde den tyska biljätten sin första elbil (se bild nedanför). Bilen blev dock ganska överskuggad med tanke på de attentat och hemskheter som hände under de Olympiska Spelen samtidigt i München, Tyskland. Bilen använde sig utav tolv batterier och kunde köra cirka 30 km på en laddning. Företaget själva hävdar att projektet med elbilen snarare var en teknisk utmaning än något som var tänkt att användas som marknadsföring.

Så blev BMW M-serien till…

BMW och Lamborghini kom överens på 1970-talet med att bygga en racerbil tillsammans. I elfte timmen, till synes av ekonomiska skäl, drog Lamborghini sig ur. Tysken fick med andra ord bygga bilen helt på egen hand, men gick istället till det privata karossföretaget Baur, som fick ta Lamborghinis del. Därmed föddes originalet av BMW M-serien.

Från 75 hästkrafter till 1 400 – i samma motor…

BMW:s fyrcylindrig M10-motor var en vidareutveckling av en motor som redan fanns ute på gatorna år 1962, då med 75 hästkrafter. 1983, 21 år senare, lyckades ingenjörer att pressa över 1 400 hästkrafter från samma motor – kraftigt modifierad men fortfarande till synes byggde den på samma originalmotor – och föraren, Nelson Piquet, vann Formula One World Championship med den häftigt modifierade motorn. Imponerande, va?

Tillverkar än idag reservdelar för veteranbilar…

Än idag gör det tyska företaget samma delar som de tillverkade under andra världskriget. Konstigt, kan tyckas. Men med tanke på den mängd veteranbilar av märket som behöver reservdelar är det kanske fullt förståeligt. Så skulle din växel plötsligt gå sönder till din klassiska BMW 328, kan du än idag beställa en helt nytillverkad sådan.

Tillverkas i en gammal byggnad…

För att kunna bygga dessa äldre delar köpte BMW tillbaka den gamla motorcykelfabriken i München, som de ägde under 40-talet. Med andra ord tillverkas en hel drös med nya klassiska delar – i en klassisk byggnad. Lite poetiskt över det hela, va?

Tillverkar även lyxinredningar till flygplan…

BMW gör inte bara bilar och motorcyklar. Deras områden täcker så mycket mer! Visste du till exempel att de också tillverkar interiören till första klass i flygplan för Singapore Air? Titta på bilden nedanför, så ser du själv. Tyvärr måste man väl resa sig därifrån när planet väl har landat.

Uppbyggt likt Lego…

BMW är lite som Lego. Du kan ta en E30 (1980 3-serien), sätta den på den bakre fjädringen och bromsar från en tidig 2000-talet M Coupe, den främre fjädring och bromsar från en E36 (1990-talet) M3, stänkskärmarna från en 1970-talet 2002 Turbo och styrningen av en sen 1990-talet Z3 – och få en fantastisk bil. Du kan göra detta med delar av dagens modeller, också.

Men det blev inget lyckat…

BMW 700 (på bilden nedanför) var tänkt att vara företagets motsvarighet till Volkswagens Beetle.

Deras första tillverkade bil hade bara 15 hästkrafter…

Dixi, biljättens första tillverkade bil, hade endast 15 hästkrafter. Det var egentligen en licensproducerad version av Austin 7, och Dixi introducerades på marknaden i början av 1920-talet. Den hade en fyrcylindrig motor och producerades med olika karossalternativ, inklusive cabrioleter och kupéer. Ursprungligen hade den omkring 15 hästkrafter, och Dixi blev en viktig del av BMW:s historia som en övergång från att vara en flygplansmotorproducent till att bli en framstående biltillverkare.


Tyckte du detta var intressant? Dela artikeln med dina vänner!

2
1 delning, 2 poäng

Vad är din reaktion?

interesting interesting
2
interesting
wtf wtf
1
wtf
fun fun
1
fun
geeky geeky
1
geeky
love love
3
love
lol lol
1
lol
omg omg
1
omg
win win
1
win