En vinnares mentalitet med många fiender…

Medan Enzo Ferrari hade en vinnares mentalitet, visar intervjuer med honom – och alla som någonsin hade arbetat eller tävlat för honom – definitivt att han kunde vara mycket svår och svår att arbeta med. I själva verket hade Ferrari några ganska intressanta teorier om racing och bilar som skapat mer än en handfull fiender genom åren. Han var känd för att spela ut sina förare mot varandra, i hopp om tävlingen skulle ta fram det bästa i dem. Han hade dock inte rätt med alla sina teorier. Bland annat ska han ha sagt att ”aerodynamik är för människor som inte kan bygga motorer”.

Hjälpte till att skapa Lamborghini…

Ferrari älskade vinna. Men som sagt, medan ingen kunde tvivla på hans kärlek till bilar och konkurrens, var det ganska uppenbart att de flesta som träffade honom upplevde att han kanske inte var som mest vänlig eller diplomatisk person att ta itu med. Fråga bara Ferruccio Lamborghini. När han körde sin bil till Ferrari en dag i början av 1960-talet för att rapportera ett problem, kallade Enzo i princip honom för en idiot och berättade för honom att han istället skulle oroa sig för sina traktorer (Lamborghini var en traktortillverkare vid denna tid), medan Ferrari skulle oroa sig för ”riktiga bilar”. Mötet togs som en förolämpning av Lamborghini, som i sin tur gick hem och startade sitt eget bilföretag.

Fords GT40 ett resultat av ilska mot Ferrari…

Ferruccio Lamborghini inte var den enda person som retades upp av Enzo Ferrari på 1960-talet. 1963 (samma år Lamborghini grundade sitt bilföretaget) inledde Henry Ford II förhandlingar med Ferrari för att köpa bolaget. Efter att ha tillbringat mycket tid och pengar med förbereder sig för att köpa företaget, fick Ford nyheterna att Ferrari hade beslutat sig för att han inte vill sälja längre. Tydligen hade de två vissa meningsskiljaktigheter över racinginriktningen och Enzo avblåste affären. Annulleringen gjorde Ford så arg att han beordrade sina ingenjörer att utveckla en Ferrari-dödande bil. Resultatet blev den populära GT40 – Född ur ilska och hämnd, har denna bil sedan dess blivit en amerikansk racingikon.

Världens bäst betalda atlet…

Michael Jordan, Tiger Woods och Floyd Mayweather – en imponerande grupp av idrottare som var vid ett eller annat tillfälle, den bästa i sina respektive områden. De var också, under en tid, de högst betalda idrottarna i världen. Under år 1999 och 2000 hävdade Ferrari att de anställde den högst betalda idrottaren i världen. Naturligtvis talar vi om den legendariske F1-föraren Michael Schumacher (se bild nedanför). Den tyska racerföraren toppade Forbes ”bäst betalda”-lista två år på rad, där han håvade in den blygsamma summan på 110 000 000 euro. Schumacher vann fem titlar med den italienska outfiten mellan 2000-2004, så vi tror att det var en bra investering för Ferrari.

Ett av världens starkaste varumärken…

När du tänker på Ferrari tänker du sannolikt på dyra, högpresterande bilar och Formula 1-racing. Men i själva verket gör företaget så oerhört mycket mer. De har även en betydande varumärkes- och detaljhandel-makt som sträcker sig till andra områden. I sina 30 butiker runt om i världen (och glöm inte onlineförsäljningen) tillkommer ytterligare en försäljning på cirka 1,5 miljarder dollar årligen. Detta uppnås tack vare omättliga behov hos människor att äga allt från Ferraris märkta skjortor och klockor till skor, kappor och modellbilar. Om en produkt har märket av den stegrande och välkända hästen på sig, är sannolikheten också gigantisk att någon kommer att vilja köpa den.

10 fakta du antagligen inte visste om kryssningsfartyg

10 fakta du antagligen inte visste om kryssningsfartyg

Ett kryssningsfartyg är ett passagerarfartyg som specifikt transporterar resenärer som reser för nöjes skull. I de flesta fall är de fulla av restauranger, barer, pooler och andra nöjesaktiviteter. Har du kanske semestrat på ett kryssningsfartyg någon gång? Oavsett...