Välj en sida

En given succé för iOS

När Apple-användare världen över blev bemötta med nyheten om att Fortnite kommer att lanseras även för deras mobila enheter var glädjen euforisk hos fansen. Och man kan verkligen säga att Epic Games och People Can Fly gjorde ett smart drag. Sedan lanseringen har de nämligen tjänat cirka 100 000 000 dollar på bara iOS-användarna. I snitt omsätter de cirka 9 500 000 dollar per vecka på endast iOS-användare. Siffrorna lär mer än dubbleras när även Android-användare kan ta del av spelet i fråga. [källa]

[/et_pb_text]

Kopierat från PUBG

Detta eviga tjatet om att Fortnite är kopierat från PUBG verkar aldrig få ett slut – men så är det också ett stort och känsligt ämne. Epic Games har nämligen stämts för upphovsrättsintrång, då de anses ha kopierat delar av Playerunknown’s Battlegrounds. Nämnvärt är att de båda spelen använder spelmotorn Unreal Engine, något som enligt PUBG Corp själva försvårar frågan ytterligare. Fortnite-utvecklaren ska även ha nämnt PUBG i sin marknadsföring, utan PUBG Corps godkännande. [källa]

Kommer inte att läggas ner

2018 har varit året för ”fake news”, och Fortnite Battle Royale går inte oskadat från fältet när det kommer till ämnet. Efter stämningsansökan från PUBG Corp började ett fejkat Twitter-meddelande att florera på internet, som påstods vara från Epic Games, där de förklarar att spelet kommer att avvecklas på grund av stämningen. Twitter-kontot var dock ett fejkkonto och spelet lever vidare som aldrig förr. [källa]

Blev en större succé än tänkt

Tanken från första början var att Fortnite skulle lanseras som ett medelmåttigt PvE-spel, med förhoppningar att bli likgiltigt med GoldenEye till Nintendo 64. Men spelet i fråga blev en större succé än vad utvecklarna någonsin hade kunnat hoppas på, vilket ledde till att företaget fick omstruktureras totalt. Idag finns en separat division på Epic Games som enbart arbetar med Fortnite – och det är en ganska betydlig del av firman. Detta betyder också förhoppningsvis att vi får ständiga uppdateringar under flera år framåt med nyheter, nya spellägen och kanske en och annan ny karaktär då och då. [källa]

Var mycket läskigare till en början

Från första början var Fortnite mycket läskigare och mörkare än den teckningsinspirerade design vi ser idag. Cliff Bleszinski, design- och grafikansvarig för spelet, har förklarat i en intervju att spelet var tänkt att bli mycket mörkare än det vi kan se idag, men att företaget till slut valde att gå på den lite mer familjära och tecknade andan. [källa]

[/et_pb_column][/et_pb_row]
10 fakta du antagligen inte visste om Atari

10 fakta du antagligen inte visste om Atari

Atari grundades 1972 av Nolan Bushnell som skapade spelautomaten Pong. Namnet Atari är en japansk term från brädspelet Go som kan beskrivas som schacktermen 'schack' för vilken pjäs, eller grupp av pjäser, som helst. Bushnell hade Go som favoritspel och tyckte att...

10 fakta du antagligen inte visste om Grim Fandango

10 fakta du antagligen inte visste om Grim Fandango

Grim Fandango är ett äventyrsspel som utvecklades och gavs ut av LucAsarts till PC 1998. När spelet kom fick det mycket god kritik och brukar räknas som ett av de bästa spelen i genren. Spelet designades av Tim Schafer.  Spelet utspelar sig i aztekernas dödsrike, och...

10 fakta du antagligen inte visste om Nintendo 64

10 fakta du antagligen inte visste om Nintendo 64

Nintendo 64, eller endast N64, är det japanska företaget Nintendos tredje stationära spelkonsol. Maskinen lanserades i Japan den 23 juni 1996, i Nordamerika den 29 september 1996 och i Europa den 1 mars året därpå. Tillsammans med den europeiska lanseringen släpptes...

[/et_pb_section]