2
2 points

I den digitala revolutionens epok har spelkonsolen Xbox, skapad av teknikgiganten Microsoft, blivit en banbrytande kraft inom spelvärlden. Med en imponerande kombination av kraftfull hårdvara och innovativ mjukvara har Xbox inte bara förändrat hur vi spelar, utan också hur vi upplever underhållning. Häng med på en resa genom framtidens spelvärld, där Xbox inte bara erbjuder spel utan skapar en helhetsupplevelse som omdefinierar gränserna för virtuell underhållning. Här är tio roliga fakta som du antagligen inte hade koll på sedan tidigare om Microsofts spelkonsoler!

Den amerikanska marinens ubåtar använder Xbox 360-kontroller för att hantera sina periskop…

Den amerikanska marinen förlitar sig på Xbox 360-kontroller för att hantera sina periskopubåtarna. Beroende på feedback från sjömän och yngre officerare kan marinen kontrollera ubåtsperiskopen och navigera säkrare med hjälp av spelkontrollerna. Innan de började använda Xbox-kontroller förlitade sig marinen på klumpiga, tunga och väldigt kostsamma kontroller. Xbox-kontrollerna kostar bara cirka 40 dollar jämfört med de tidigare, som kostade uppemot 38 000 dollar. [källa]

Var den första stora spelkonsolen som producerades av ett amerikanskt företag…

Spelkonsolen Atari Jaguar släpptes 1993 och var tekniskt sett en av de första spelkonsolerna som tillverkades av ett amerikanskt företag. Däremot var det inte förrän Microsofts Xbox lanserades 2001 (2002 i Sverige) som en amerikansk spelkonsol på allvar konkurrerade med andra internationella konsoler som Sonys PlayStation och Nintendos GameCube. Xbox var med andra ord den första att konkurrera med andra internationella konsoler och satte Nordamerika på kartan. [källa]

Majoriteten av de första 360-enheterna var defekta…

De tidiga versionerna av Xbox 360 hade problem med överhettning och tekniska fel, särskilt relaterade till ”ringen av död” (Red Ring of Death). Detta var en indikator på en allvarlig felaktighet i konsolen och kunde visas som tre röda ljus runt strömbrytaren. Felet var oftast kopplat till problem med konsolens centrala processor (CPU) eller grafikprocessor (GPU). Microsoft vidtog åtgärder genom att erbjuda reparation eller utbyte för de drabbade konsolerna och genomförde förbättringar i senare versioner av spelkonsolen för att minska förekomsten av dessa problem. Microsoft har aldrig redogjort offentligt vad kostnaden för vad detta uppkom till, men att det blev en betydande kostnad för företaget är det inget snack om. [källa]

Microsoft skapade spelkonsolen av rädsla för att andra spelkonsoler skulle ta över hemunderhållningen…

När Sony introducerade PlayStation 2 i början av 2000-talet, blev det en framgångsrik spelkonsol som inte bara erbjöd spel, utan också möjligheten att spela upp CD-ROM och DVD-skivor. Detta gjorde PS2 till en allt-i-ett-underhållningsenhet för vardagsrummet.

Microsoft, som på den tiden främst var känt för mjukvaruprodukter som operativsystemet Windows, såg PlayStation 2 som en potentiell konkurrent till persondatorer som underhållningsenheter i vardagsrummen. För att möta denna konkurrens skapade Microsoft Xbox-konsolen och släppte den 2001. Xbox hade komponenter som liknade standard-PC, vilket möjliggjorde enkel utveckling av spel och programvara för plattformen och gjorde den till på så vis till en stark konkurrent på spelmarknaden. [källa]

Microsoft gjorde miljardförluster på sina spelkonsoler – trots att de sålt miljontals…

Den första Xbox-konsolen lanserades som tidigare nämnt i november 2001, och dess försäljning var framgångsrik i USA. 2001 sålde den över 1,5 miljoner enheter. Året därpå, 2002, ökade försäljningen markant och nådde över 5 miljoner enheter vid årets slut. Globalt sålde Microsofts första spelkonsol i över 24 miljoner enheter. Dessa siffror gjorde Xbox till en betydande aktör på spelmarknaden.

Däremot rapporterade inte Microsoft några direkta vinster i samband med Xbox-försäljningen. Microsoft rapporterade faktiskt en förlust 4 miljarder dollar i samband med hela företagets division för hemunderhållning och förlusten i helhet var inte specifikt kopplad till Xbox, även om det var en betydande del. Produktionen av konsolen hade i början väldigt höga omkostnader, men över tiden har kostnadseffektiviteten förbättrats avsevärt. [källa]

Xbox presterade inledningsvis sämre i regioner utanför USA…

Vid den initiala lanseringen sålde Xbox framför allt bra i USA och hade svårigheter att vinna mark i vissa internationella marknader, främst bland annat i Japan. Det fanns flera faktorer som bidrog till den svaga försäljningen i Japan.

En anledning var att den fysiska storleken på Xbox-konsolen var större än många av dess konkurrenter, vilket inte alltid passade in i den japanska hemmiljön där utrymmet ofta är begränsat.

En annan orsak var bristen på japanska utvecklade titlar till en början. Spelmarknaden i Japan har ofta särskilda preferenser och krav när det gäller spel, och från början hade Microsofts spelkonsol en brist på lokala titlar som kunde locka den japanska publiken. Under första veckan i Japan sålde Microsoft endast 123 000 enheter. [källa]

Den första kontrollen vann pris som ”Årets misstag”…

Den ursprungliga Xbox-kontrollen fick smeknamnet ”Fatty” på grund av sin enorma storlek. Det väckte enorm kritik på grund av detta; den röstades till och med fram som ”Årets misstag” av Game Informer under år 2001. Kritiker hävdade att det var den näst sämsta spelkonsolkontrollen; den enda som hade varit sämre var kontrollen till Atari Jaguar. En bild på den första kontrollen till Microsofts spelkonsol, ”Fatty” (som senare också fick smeknamnet ”The Duke”), finner du nedanför. [källa]

Xbox Live banade väg för onlinespelandet på spelkonsoler…

Xbox var bland de första spelkonsolerna som integrerade en Ethernet-port, vilket möjliggjorde anslutning till internet. Microsoft utnyttjade detta genom att lansera Xbox Live, en onlinetjänst för Xbox, officiellt 2002. Genom Xbox Live kunde användare spela spel online, ladda ner spel och demos, och även kommunicera med andra spelare. Tjänsten genererade intäkter för Microsoft genom abonnemangsavgifter och försäljning av digitala spel och andra innehåll. Live-tjänsten blev en betydande komponent för Xbox-ekosystemet och banade väg för online-multiplayer på spelkonsoler. [källa]

De var också först med att inkludera en inbyggd hårddisk…

Förutom den inbyggda Ethernet-porten var Xbox en av de första spelkonsolerna som inkluderade en inbyggd hårddisk, vilket möjliggjorde för användarna att ladda ner och lagra spel, spara filer och annat innehåll. Den inbyggda hårddisken gav spelarna ökad lagringskapacitet och funktionalitet, vilket liknade egenskaperna hos en persondator. [källa]

41% av alla Xbox-gamers är kvinnor…

Nästan hälften av alla spelare i USA är kvinnor. Enligt Xbox One-statistik ökade andelen kvinnliga spelare 2019 med 8%, jämfört med vad den låg på 2006. Då var det bara 38% av kvinnorna som spelade spel Microsoft spelkonsol. [källa]


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

2
2 points

Vad är din reaktion?

interesting interesting
4
interesting
wtf wtf
1
wtf
fun fun
3
fun
geeky geeky
1
geeky
love love
0
love
lol lol
1
lol
omg omg
0
omg
win win
2
win