2
2 poäng

Volkswagen Typ 1 – även känd som Volkswagen Beetle – är en klassisk bilmodell från tyska Volkswagen. Den första teckningen av modell SK 803 är daterad till den 28 april 1934. På svenska kallas den ofta ”bubblan” eller ”skalbaggen”, på tyska ”Käfer” och på engelska ”Beetle”. Den byggdes av Volkswagenwerk i Tyskland och har mer eller mindre blivit kultförklarad världen över. Här är tio korta fakta som du antagligen inte kände till om bilen sedan tidigare!

Producerades tack vare Adolf Hitler…

Ferdinand Porsche, en österrikisk bilingenjör, skapade Volkswagen Beetle efter att ha fått ett kontrakt från Adolf Hitler år 1934 för prototyper. 

Kopierad från Tatra T97…

Tatra T97 (på bilden nedanför) har stora likheter med Ferdinand Porsches Volkswagen-konstruktion och Adolf Hitler förbjöd Tatra T97 efter ockupationen av delar av Tjeckoslovakien. Volkswagen fick dock betala skadestånd efter andra världskriget för patentintrång till Tatra. Det kan tilläggas att Porsche hade under en tidigare period arbetat under Tatras chefskonstruktör Hans Ledwinka vid företaget Austro-Daimler.

Motorn designades inte av Porsche…

Bubblans luftkylda platta fyrtaktsmotor är designad av Franz Reimspeiss, inte Ferdinand Porsche. Även om över 20 miljoner bilar byggdes fick han mindre än tjugo dollar för sitt arbete.

Över 20 000 000 byggda bilar…

Volkswagen Beetle började att produceras år 1938 och byggdes fram till år 2003. Under dessa 65 åren producerades det totalt 21 529 464 exemplar. Den sista vagnen som tillverkades i Europa rullade av bandet i Emden i januari 1978. Tillverkningen fortsatte emellertid i Brasilien och Mexiko, och den sista sändningen till Europa avgick från Mexiko år 1993. Produktionen stannade dock inte helt förrän år 2003.

Slog världsrekord 1972…

Den 17 februari 1972 bröt Volkswagen Beetle Ford Motors rekord för bilen ”Tin Lizzy” och blev den mest producerade bilen i världen. Då hade det producerats 15 007 034 bubblor.

Varje tysk familj skulle ha råd…

Bilen var tänkt att vara en folkbil, som varje tysk familj skulle ha råd att skaffa sig. Avsikten var att bilen inte skulle få kosta mer än 990 riksmark. Den fick också beteckningen KdF-Wagen (Kraft durch Freude – Styrka genom glädje) och detta åtföljdes av ett sparprogram, som drygt 340 000 tyska sparare deltog i, dock utan att få det som utlovades. Den 18 oktober 1961 avslutades en rättsprocess där det bestämdes, att baserat på det sparade beloppet fick spararen upp till maximalt 600 DM rabatt vid köp av en ny bil eller 100 DM kontant.

Bil nummer 1 000 000 täcktes av guld…

Den miljonte Bubblan (se bild nedanför), byggd 1955, finns för uppvisning på Wolfsburg Autostadt Museum. Det är helt täckt av guld med diamantskyddade stötdämpare och trimmad med en plysch rosa inredning.

Satte en jetmotor på en Beetle…

Under år 2014 hade en Beetle en enorm eftermarknadsuppgradering i kraft när en brittisk ingenjör satte en jetmotor på 1 500 hästkrafter på den, och kunde teoretiskt sett nå 225 km/h.

Användes i The Shining

Stephen Kings roman The Shining (1980) har huvudpersonen en röd VW-bubbla. Herr King körde själv en röd Volkswagen Beetle medan han skrev den för att sätta sig in i huvudpersonen, men i filmatiseringen användes istället en gul.

Volkswagen Beetle och dess 17 SM-guld…

Volkswagens Beetle har använts i tävlingsverksamhet sedan 1950-talet med stora framgångar. Många kända namn har tävlat med bilen, till exempel Arthur WessbladC-G Hammarlund och Harry ’Sputnik’ Källström. Man skrapade bland annat ihop 17 SM-guld och en vinst i Safarirallyt 1962 som vanns av Tom Fjästad med en 1200:a.


Tyckte du detta var intressant? Dela artikeln med dina vänner!

2
2 poäng

Vad är din reaktion?

interesting interesting
1
interesting
wtf wtf
1
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
5
love
lol lol
0
lol
omg omg
1
omg
win win
2
win