Välj en sida

Ironiskt nog kommer idén om en personbil som alla ska kunna spara till och ha råd med från Adolf Hitler, ”folkets bil”. Hitler valde Ferdinand Porsche, som skulle ta fram en bil som rymde två vuxna och tre barn och kunde röra sig i 100 km/h. På så vis föddes Volkswagen Beetle, och idag är bilarna en miljardindustri där det dagligen satsas på nyare och miljövänligare modeller. Med detta sagt kommer nu tio fakta som du antagligen inte kände till om Volkswagen.

Ett 65-årigt rekord…

Den legendariska Volkswagen Beetle, mer känd som ”Bubblan” på svenska, började produceras år 1938 fram till år 2003. Det vill säga hela 65 års produktion (!), vilket också är rekordet för hur länge en och samma bilmodell någonsin producerats. Under denna tid hann man bygga så många som 21 529 464 bubblor, varav 15 444 858 av dem hamnade i hemlandet, Tyskland. Även Brasilien var en stor inköpare, då mer än 3 350 000 av modellen såldes där.

Problem ledde till kreativitet…

Förutom ”Bubblan” har Volkswagen ett annat inarbetat varunamn, ”Transporter”. Men vet du hur den blev till? Efter andra världskriget 1945 hade Volkswagen problem med att transportera internt inne på fabriken, vilket ledde till att arbetarna på den experimentella avdelningen byggde en bil som var flat baktill. Bygget genomfördes med hjälp av att plocka delar från andra bilar. Minilastbilen kom att kallas för ”kubelwagen” och idag är den kända modellen ”Transporter” en vidarebyggd version av sin föregångare.

Byggs i samma fabrik…

Både i skolan och på arbetsplatsen diskuteras flitigt vilka modeller som är sämst och bäst. Men att hävda att Volkswagen skulle vara bättre än exempelvis Seat är struntprat. Seat, Skoda och Audi bygger nämligen på Volkswagen-delar, där det enda unika för dess märken är designen på bilarna.

Enorma summor på marknadsföring…

Att Volkswagen också bygger större lastbilar är ingen nyhet, men för att marknadsföra dessa bjässar deltar de årligen i ”Brazilian Formula Truck Championship” där de tävlingskör med sina lastbilar. En ganska stor summa pengar investeras i denna tävling.

Investerade i icke-existerande bilar…

Innan andra världskriget bröt ut lovade Volkswagen att alla som investerade 5 marker varje vecka skulle kunna hämta ut en bil vid ett senare tillfälle. 336 000 tyskar försåg fabriken med en veckopeng, men någon bil blev det aldrig. Kriget bröt ut och i slutändan, 1945, hamnade pengarna istället hos ryssarna.