1
1 point

Ironiskt nog kommer idén om en personbil som alla ska kunna spara till och ha råd med från Adolf Hitler, kallad ”folkets bil”. Hitler valde Ferdinand Porsche, som skulle ta fram en bil som rymde två vuxna och tre barn och kunde röra sig i 100 km/h. På så vis föddes Volkswagen Beetle, och idag är bilarna en miljardindustri där det dagligen satsas på nyare och miljövänligare modeller. Med detta sagt kommer nu tio fakta som du antagligen inte kände till om Volkswagen.

Ett 65-årigt rekord…

Den legendariska Volkswagen Beetle, mer känd som ”Bubblan” på svenska, började produceras år 1938 fram till år 2003. Det vill säga hela 65 års produktion (!), vilket också är rekordet för hur länge en och samma bilmodell någonsin producerats. Under denna tid hann man bygga så många som 21 529 464 bubblor, varav 15 444 858 av dem hamnade i hemlandet, Tyskland. Även Brasilien var en stor inköpare, då mer än 3 350 000 av modellen såldes där.

Transporter designades för transportbehov…

Volkswagen Transporter, även känd som VW Bus eller Bulli, introducerades på 1950-talet och var utformad för att vara en mångsidig transportbil. Den skapades av den nederländske ingenjören Ben Pon, som fick inspiration från liknande transportbilar i USA. Så, medan Kubelwagen var en terrängbil byggd under kriget, var Volkswagen Transporter en efterkrigsprodukt designad för transportbehov.

Byggs i samma fabrik…

Både i skolan och på arbetsplatsen diskuteras flitigt vilka modeller som är bäst och sämst. Men att hävda att Volkswagen skulle vara bättre än exempelvis Seat är struntprat. SeatSkoda och Audi bygger nämligen på Volkswagen-delar, där det enda unika för dess märken är designen på bilarna.

Lägger enorma summor på marknadsföring…

Att Volkswagen också bygger större lastbilar är ingen nyhet, men för att marknadsföra dessa bjässar deltar de årligen i ”Brazilian Formula Truck Championship” där de tävlingskör med sina lastbilar. En ganska stor summa pengar investeras just i denna tävling.

Investerade i icke-existerande bilar…

Innan andra världskriget bröt ut lovade Volkswagen att alla som investerade 5 marker varje vecka skulle kunna hämta ut en bil vid ett senare tillfälle. 336 000 tyskar försåg fabriken med en veckopeng, men någon bil blev det aldrig. Kriget bröt ut och i slutändan, 1945, hamnade de investerade pengarna istället hos sovjeterna.

Lätt att vara efterklok…

Amerikanska Ford tackade nej när Volkswagen erbjöd sig att förvärvas gratis år 1948. Representanter för Ford tyckte att den sönderbombade tyska Volkswagen-fabriken var helt värdelös. Nu i efterhand ångrar de sig säkerligen bittert.

Arbetarvänlig inställning…

Volkswagen har en minst sagt arbetarvänlig miljö och inställning. Där har ledningen beslutat att stänga av all personals e-post mellan 18:30 och 7:30, just för att individerna ska slappna av när de inte är på arbetet, och på så vis effektiviseras deras arbete när de är på plats.

VW hjärta Porsche…

Volkswagen och Porsche har alltid haft en lång historia ihop. Volkswagens grundare Ferdinand Porsche, handplockad av Adolf Hitler, jobbade ofta sida vid sida och hade gemensamma projekt med Porsche. Det var först år 2012 som Volkswagen köpte upp samtliga aktier och är numera ett moderbolag till Porsche.

Försäljningen sköt i taket…

Volkswagen hade det bra på 60-talet i USA. Mycket tack vare den så kallade hippietiden och efterfrågan på de så kallade ”hippiebussarna”. 1962 stod Volkswagen för hela 60% av alla importerade bilar till de förenade staterna.

Giganter på marknaden…

Volkswagen har sedan start varit dominanta. Statistiskt sett hade de en världsmarknad på hela 11,4% år 2010. Det vill säga att de var världens näst största biltillverkare. Deras mål är att vara störst i världen och ha störst andel sålda bilar globalt sett år 2018.


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
0
interesting
wtf wtf
1
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
1
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
1
omg
win win
1
win