1
1 poäng

Dyk in i den fantastiska världen av Super Mario, den älskade rörmokaren som har fört glädje och äventyr till spelvärlden i över tre decennier. Utforska hans ikoniska resa, de karaktärer han möter och den tidlösa påverkan som Super Mario har haft på spelkulturen. Häng med oss när vi kastar oss in i rören och utforskar det fantastiska universumet som Mario och hans vänner bebor med dessa tio faktapunkter som du antagligen inte kände till sedan tidigare!

Super Mario skulle avsluta 8-bit…

Spelet Super Mario Bros var tänkt att bli ett avskedsspel för det populära Nintendo 8-bit (Famicom). ”Va?!”, tänker säkert du. Det var ju Super Mario Bros som blev starten för Nintendos totala dominans inom spelvärlden. Men jo, det stämmer. Famicom släpptes drygt 2,5 år senare i Europa än vad det gjordes i Japan och tanken var att Famicom skulle ersättas med en diskettbaserad spelstation istället.

Skulle från början bära skjutvapen…

Från allra första början var det tänkt att Mario skulle bära vapen av olika slag. Lyckligtvis blev fallet aldrig så. Hade du kunnat föreställa dig Mario utrustad med skjutvapen?

Flera element lånade från Zelda…

Vissa element i Super Mario Bros är lånade från The Legend of Zelda. Du undrar säkert hur det gick till, med tanke på att Super Mario Bros släpptes långt före Zelda-spelet. Hjärnan bakom båda dessa klassiker, Shigeru Miyamoto, regisserade bägge spelen samtidigt, och Zelda hade fler element än vad Mario hade. Exempelvis är alla eldbollar som du stöter på i Bowsers slott tagna direkt från The Legend of Zelda.

Endast ett officiellt Mario-spel kom till PC – och det floppade stenhårt…

Nintendo har alltid varit noga med att behålla egenutvecklade titlar på sina egna plattformar, och det har vi konsumenter idag vant oss vid, vilket förvånade många när Nintendo valde att gå ut med ett pressmeddelande rörande att många av deras titlar framöver kommer att släppas för telefoner. Dock finns Super Mario BrosPC-version också, och går under namnet Super Mario Bros: Special. Det släpptes av Hudson Soft men blev inte långlivat. Detta tack vare den usla fysiken jämfört med Famicom-versionen.

Det finns en tanke bakom fuskvägarna…

Ja, man kan fuska i Super Mario Bros. Anledningen sägs vara tack vare herr Miyamotos tidigare flaggskepp, spelet Excitebike. Där kunde man välja tre olika vägar att gå, och ville man så kunde man helt enkelt ta den svåraste först. Miyamoto gillade upplägget och ville föra det vidare till Super Mario, men var rädd över att alla skulle hoppa till nivå åtta utan att lära sig spelets alla finesser. Därför skapades fuskvägarna, där tanken var att man skulle hitta dem först efter mycket letande.

Oerhört komprimerat till 8-bit…

Super Mario Bros ligger på en 256 kilobit stor disk, vilket är 32 kilobyte, enkelt översatt. Det vill säga att spelet är kort sagt minimalt i storlek, och bara en enda JPG-skärmdump av spelet tar tre gånger så mycket plats som hela dess spel gör. Ganska imponerande, va?

Ljudelement är ofta samma på olika ställen i spelet…

Ljudet av att bli skadad och hoppa ner i ett rör är exakt detsamma i Super Mario Bros för Nintendo 8-bit. Jag vet vad du tänker, att vi är helt ute och cyklar. Men det är faktiskt sant, att det låter olika beror på att hjärnan leker ett spratt med dig. Man uppfattar ljuden olika eftersom du är så inställd på att bli skadad eller att just gå ner i ett rör.

Tekniskt sett är spelet fullt av mord…

Har du någon gång läst manualen till Super Mario Bros? Om inte, gör det inte heller! Den är ganska deprimerande, och en mörkare historia än man någonsin kan tänka sig vilar över spelet i fråga. I själva verket utövar Bowser och alla koopas svart magi, och har förvandlat hela Mushroom Kingdom till stenblockbuskar och moln. Det vill säga, teoretiskt sett, att varje gång du krossar ett stenblock så tar du i själva verket död på någon från Mushroom Kingdom. Kan du leva med detta, mördare?

Yoshi var tänkt att finnas med i 8-bitversionen – men fick inte plats…

Skaparen, Shigeru Miyamoto, ville från första början att Super Mario skulle rida på en dinosaurie. Men för dig som är riktigt insatt vet att Yoshi hade sin premiär med Super Mario först i Super Mario World till Super Nintendo, det vill säga hela sex år efter. Varför tog det sån tid, kan man undra, men i själva verket fanns inte teknologin för att få med Yoshi till Nintendo 8-bit. Det krävdes för mycket, vilket inte den klassiska Famicom klarade av.

Mario Party 8 fick återkallas i hela Storbritannien…

Mario Party 8 till Nintendo Wii blev snabbt återkallat i hela Storbritannien på grund av ett felaktigt ord. Ordet ”Spastic”, som är väldigt stötande och olämpligt på brittiska, nämndes av en blå trollkarl vid namn Kamek, då han sade: ”Magikoopa magic! Turn the train spastic! Make this ticket tragic!”. Spelet lanserades dock snabbt igen, inom loppet av en månad, och ordet ”spastic” hade ersatts med ”erratic”.


Tyckte du detta var intressant? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 poäng

Vad är din reaktion?

interesting interesting
0
interesting
wtf wtf
1
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win