2
2 points

Renault S. A. är en fransk multinationell fordonstillverkare med huvudkontor i Boulogne-Billancourt i norra Frankrike. Idag ingår även märkena Dacia och Renault Samsung Motors i koncernen. Lastbilsdivisionen sköts sedan försäljningen 2001 av Volvo i dotterbolaget Renault Trucks. Namnet kommer från Louis Renault, som byggde sin första bil 1898 – ett år innan företaget i fråga grundades. Äger du möjligtvis en Renault? Eller är du kanske bara allmänt bilintresserad? Då bör du känna till dessa tio punkter om bilmärket!

Renault och Nissan har ett nära samarbete med varandra…

Tillsammans investerade Renault och japanska Nissan Motors hela fyra miljarder euro för utvecklingen av åtta elfordon under tre till fyra år med start från och med år 2011. Sedan lanseringen av Renaults elprogram har koncernen sålt mer än 273 000 elfordon över hela världen fram till december 2019. Och siffrorna bara ökar – bara i juni 2021 sålde Renault över 13 000 elbilar, vilket var en ökning på 6% jämfört med samma månad föregående år. Fram till augusti 2021 hade de under årets gång sålt 50 500 elbilar, vilket är en total ökning på hela 19% jämfört med hela år 2020[källa]

Är ett stort namn inom motorsporten…

Företaget i fråga är känt för sin roll inom motorsport, särskilt rallyFormel 1 och Formel E. Dess tidiga arbete med matematisk kurvmodellering för bilkarosser är viktigt i datorgrafikens historia. [källa]

Så började allt…

Historien om företaget tog sin början om en man med ett dåtida ovanligt öde. Han hette Louis Renault och var en av 1900-talets största industrimän. Från tidiga år var Louis besatt av maskiner och teknik. Hans rika familj stödde passionen hos den unga ingenjören och gav honom medel för att etablera sin egen verkstad. Han byggde sin första bil 1898 och modifierade en encylindrig motor på 0,75 hästkrafterRenault Voiturette (från franska voiturette – en liten bil) var Renaults första tillverkade bil någonsin med en topphastighet på 32 km/h. Året därpå föddes även det företag som vi idag känner till så väl. [källa]

Hade stor betydelse för fransmännen under första världskriget…

En av de första stora volymförsäljningarna kom redan under 1905 när Société des Automobiles de Place köpte Renault AG1-bilar för att etablera en flotta av taxibilar. Denna tidiga taxibil fick smeknamnet ”Browning”, på grund av dess mörkbruna färg. Modellen blev känd under första världskriget, när flottan av 600 taxibilar rekvirerades av den franska armén för att transportera 5 000 soldater från Paris till det första slaget vid Marne i början av september 1914. Dessa taxibilar fick snart smeknamnet ”Le Taxi de la Marne” (Marne-taxin). För att hedra bilens roll i den franska segern byggde parisarna ett minnesmonument för Taxi de la Marne i Levallois Perret, en förort till Paris[källa]

Renault skolade om till militär utrustning under första världskriget…

I början av första världskriget hade Renaults fabriker ockuperat 14 tunnland mark och sysselsatte mer än 4 000 arbetare. För att stödja de franska krigsinsatserna gick företaget över till produktion av tung militär utrustning, som lastbilar och artillerivagnar, såväl som artillerigranaterRenault FT-17, designad av företagets mest begåvade industridesigner, Rodolphe Ernst-Metzmaier och Louse Renault själv, var bland de mest revolutionerande och inflytelserika stridsvagnarna i historien. Dess klassiska konfiguration – besättningsutrymme framtillmotorrum bak och huvudbeväpning i ett roterande torn – blev och förblir standardtanklayoutenRenault FT användes i stor utsträckning av franska styrkor 1918 och även av de amerikanska expeditionsstyrkorna i de senare skeden av första världskriget. Efter krigets slut återgick fordonstillverkaren till att åter igen producera bilar. [källa]

Fängslades för landsförräderi…

Strax efter företagets 40-årsjubileum bröt även andra världskriget ut. Efter det förkrossande nederlaget för den franska armén och den tyska ockupationen stod Louis Renault inför ett dystert val mellan att förlora allt han byggde eller att samarbeta med tyskarna och förhoppningsvis stoppa dem från att flytta Renaults personal och utrustning till Tyskland. Hans beslut var att behålla sin fabrik till varje pris. När militär och Daimler-Benz tjänstemän anlände till portarna till hans fabrik i Billancourt för att bedöma om den skulle flyttas till Tyskland, tillsammans med dess arbetsstyrka, avvärjde Renault dem genom att gå med på att tillverka fordon för Wehrmacht. Hans val att samarbeta med en fiende gjorde honom impopulär bland medlemmar av det franska motståndet. Efter Frankrikes befrielse anklagades Renaults medgrundare för industriellt samarbete med tyskarna och fängslades. Han förnekade alla anklagelser och hävdade att hans mål var att hålla den franska tillverkningsbasen, ihop med avgörande material och utrustning, borta från nazisternas händer och att rädda arbetarna från deportation. Innan han fick en chans att rentvå sitt namni domstol, avled Louis Renault under mer eller mindre oklara omständigheter i väntan på rättegången 1944. Hans företag beslagtogs och förstatligades av Frankrikes provisoriska regering. [källa]

Världens två mest sålda franska bilar under 70-talet…

1970-talet var en period av snabb tillväxt för företaget. Renault hade tecknat ett avtal med en annan stor fransk biltillverkare – Peugeot – om att bygga de nya fabrikerna i norra FrankrikeRenault 5- och Renault 12-modellerna hade blivit de två mest sålda franska bilarna i världen. I slutet av decenniet börjar varumärket även vinna mark den nordamerikanska marknaden. På bilden nedanför ser du en Renault 5 TL från 1971.  [källa]

Blev Formel 1-mästare – efter bara tre år…

1977 gick företaget in i Formel 1 som konstruktör och introducerade turbomotorn till Formel 1i sin första bil, Renault RS01. Sedan debuten var den franska biltillverkaren ständigt involverad i Formel 1 som både konstruktör och motorleverantör. Renaults allra första Formel 1-seger uppnåddes år 1980[källa]

Renault Espace satte ribban för dagens minivans…

1984 hade det franska företaget presenterat sin senaste modell med helt ny karosstilRenault Espace, som först visades upp på bilmässan i Bryssel, anses ofta vara den första moderna minivanen. Modellen har visat sig framgångsrik, vilket gör att Renault för första gången i sin historia kan öka bilproduktionen med upp till två miljoner fordon per år[källa]

Blev årets europeiska bil och figurerade i James Bond…

Renault 9-modellen tillverkades i Nordamerika under namnet Alliance sedan 1982. Den utsågs till ”European Car of the Year” samma år. Bilen dyker även upp i 1985 års A View to A Kill som James Bonds improviserade fordon, då som Renault 11 istället. [källa]


Tyckte du detta var intressant? Dela artikeln med dina vänner!

2
2 points

Vad är din reaktion?

interesting interesting
3
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
1
fun
geeky geeky
2
geeky
love love
5
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win