1
1 point

I hjärtat av modevärlden har Victoria’s Secret skapat en omisskännlig aura av glamour och förförelse. Med sina ikoniska underkläder och spektakulära modeshower har varumärket transformerat konceptet av intimt mode. Och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att både kvinnor och män uppskattar deras underkläder – men kanske på lite olika sätt. Här är i alla fall tio fakta som du säkerligen inte kände till om Victoria’s Secret sedan tidigare!

En Super Bowl-reklam resulterade i över en miljon besökare till Victoria’s Secret webbplats…

Som en del av sin marknadsföringskampanj placerade Victoria’s Secret en 30-sekunders reklamsnutt i under Super Bowl-showen år 1999. Det rapporterades senare att företagets officiella hemsida fick mer än 1,5 miljoner besökare bara under loppet av en timma.

Men detta blev inte enda gången som företaget lyckades locka till sig en rekordpublik under en kort period med hjälp av reklamfilmer. Även 2008 års Super Bowl-reklam fick Victoria’s Secrets reklamfilm som visade upp den nya Alla Hjärtans Dag-kollektionen hela 103 miljoner visningar. [källa]

Deras parfymer kan även fungera perfekt som myggmedel…

Forskare upptäckte en gång av misstag att specifika parfymer från Victoria’s Secret stöter bort myggor mer effektivt än de flesta myggmedel som finns på marknaden. Forskarna testade effektiviteten hos myggmedel medan de använde en Victoria’s Secret-parfym som standard när de snubblade över denna upptäckt. [källa]

Är döpt efter drottning Victoria…

Företaget grundades förvisso i USA under år 1977 av Roy Larson Raymond, men namnet härstammar från Storbritannien – mer exakt är det döpt efter drottning Victoria och den större viktorianska eran. Att det också döptes till ”Secret” (hemlighet, översatt till svenska) beror på att underkläder vid den tiden ansågs tabu och ofta skulle hållas gömda. [källa]

Roy Larson Raymond sålde sitt varumärke bara några år senare för 1 miljon dollar…

Även om Victoria’s Secret-produkterna omsatte över 6 miljoner dollar årligen 1982, bestämde sig Raymond för att sälja det till L Brands, Inc. för 1 miljon dollar. L Brands förnyade sedan varumärket och fokuserade mer på bara de kvinnliga kunderna. Under Raymonds tid riktade sig varumärket i princip endast mot män som ville köpa något till sina kvinnor. [källa]

Framgången, konkursen och självmordet…

Trots att Raymond förblev verkställande direktör för Victoria’s Secret ett tag efter att ha sålt det till L Brands, Inc., låg egentligen allt fokus på hans nästkommande investering och företag. Raymond hade nämligen investerat 850 000 dollar av den summan han fick för Victoria’s Secret i en exklusiv butik för barn, känd som Child’s Destiny.

Tyvärr blev dock inte detta projekt lika framgångsrikt som tidigare, vilket resulterade i att han till slut gick i konkurs. Den ekonomiska krisen som Raymond personligen drabbades av efter konkursen resulterade till slut i ett självmord, där han hoppade från Golden Gate-bron 1993 för att avsluta sitt liv. [källa]

Därför startade han ett underklädesföretag…

Det finns faktiskt en god anledning till att Raymond startade ett underklädesföretag för kvinnor. Det hela ägde rum flera år innan starten, där han hade upplevt en besvärande och obehaglig upplevelse när han själv skulle köpa underkläder till sin fru. När han kom in i butiken kände han sig som en inkräktare och upplevde att han blev illa bemött av personalen, just för att han var man. Utöver detta kom han också hem med ett par gräsliga nattlinnen i nylon med blommigt tryck på. Efter detta ägnade Raymond cirka åtta år på att studera underklädesmarknaden innan han till slut grundade Victoria’s Secret. [källa]

En före detta Victoria’s Secret-”ängel” saknade navel…

Ända sedan 1995 har Victoria’s Secrets modeuppvisningar både hyllats och kritiserats. De kvinnliga modellerna har blivit kända som ”Angels” (”änglar” på svenska), och de kanske mest anmärkningsvärda och kändaste änglarna var Helena Christensen och Tyra Banks. År 2021 avskaffades användandet av ”änglar” till förmån för ett nytt koncept, kallat ”VS Collective”.

En annan ”ängel” som lyckades slå igenom, men egentligen av en helt annan anledning, var Karolina Kurkova. Anledningen till detta var att hon led av ett medicinskt tillstånd där hon saknade en synlig navel. Detta var dock i princip bara märkbart under modeuppvisningarna, för på modellbilder hade man som tendens att lägga till en navel på Karolina med hjälp av Photoshop. En bild på den berömda ”ängeln” och hennes icke-existerande navel finner du nedanför. [källa]

De årliga modeuppvisningarna var företagets viktigaste marknadsföringsstrategi…

Modeuppvisningarna för Victoria’s Secret var en vital del av företagets marknadsföringsstrategi, och sändes på bästa sändningstid i främst USA för att säkerställa maximal räckvidd. Intressant nog kostade den första modeuppvisningen som hölls 1995 ”endast” 120 000 dollar. År 2011 hade budgetkostnaderna istället stigit till över 12 miljoner dollar. Med andra ord var dessa modeuppvisningar en oerhört viktig och framgångsrik strategi för företaget. [källa]

Victoria’s Secret blev en omedelbar succé…

De dryga åtta år som Raymond lade på att studera underklädesmarknaden visade sig vara lönsamma till slut. Bara under det första året efter att han hade startat företaget, drog han in drygt en halv miljon dollar. Detta räckte gott och väl för att kunna betala tillbaka pengar som han hade lånat till kapital, och dessutom kunde han öppna fyra nya butiker. [källa]

Victoria’s Secret sålde världens dyraste BH…

2001 skrev Victoria’s Secret historia när de introducerade en serie behåar som blev bland de dyraste någonsin. Formellt känd som Heavenly Star Bras, gick damunderkläderna för 12,5 miljoner dollar vardera. De innehöll cirka 1 200 rosa safirer från Sri Lanka och en 90-karats smaragdslipad diamant som var värd 10,6 miljoner dollar vid den tiden.

Innan Heavenly Star Bra såldes Red Hot Fantasy Bra för 15 miljoner dollar. Den förra är dock erkänd av Guinness Rekordbok som den mest värdefulla. Hur som helst, de hade en sak gemensamt: de kom båda från Victoria’s Secret. [källa]


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
1
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
1
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
1
win